MONORAY ‘METROBÜSE HAYIR, MONORAYA EVET’


‘Istanbul’a ‘Metrobus’ değil, ‘Monoray’ Uygun Olurdu…’

Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp

Mimar Kentbilimci
Başbakan Başdanışmanı (99-02)
Uluslararası Mimarlık Akademisi Bölge Başkanı

Cuma günü bir dostumun iftar daveti için Kalamış’tan Beylikdüzü’ne gitmek üzere 18.00 de arabamla yola çıktım. Boğaziçi Köprüsü’nü kullandım. Beylikdüzü Kaya Ramada Oteline vardığımda saat 20.45 olmuş, iftar yemeği dağılmıştı. Bu kadar zamanda Istanbul’dan Ankara’ya gidebildiğimi hatırladım, İstanbul ve İstanbullu için üzüldüm.

Avcılar Zincirlikuyu arasıMetrobus için yolun ortasına açılan 2 şerit mevcut yolu daraltmıştı. Ambulans, İtfaiye, Polis ve benzeri geçiş üstünlüğü olan acil durum araçları için Emniyet Şeritleri ise toptan iptal edilmişti.

Ortadaki özel kulvarlarında herhalde birbirlerini geçme imkanı olamadığından olacakki, bazı kesimlerde Metrobüsler 5-6 lı gruplar halinde bir öndekinin hareketini bekliyordu. Metrobus'e henüz binmediğim için o tarata işler nasıl gidiyor bilemiyorum. Ancak bazı şikayetler duyuyorum.

Başkan’ım Dr. Topbaş İstanbul ulaşımını rahatlatmak için çırpınıp duruyor. Günde 600 araç yeni plaka alıp yollara dökülürken Başkan’ımın işi zor. Ama İstanbul zor bir Metropol. Başkan’ım aday olurken bu keyfiyeti biliyordu. Bence Başkan’ımın sıkıntısı doğru projeleri yakalayamamak. Her beyanatında Çevreci Raylı Sistem diyor ancak bunlar sözde kalıyor. Icraatta İstanbul'a yeniden çevreyi kirleten otobüsler yüklüyor..
Nitekim, İstanbul ulaşımı ve kavşaklar için IBB nin harcadığı kaynaklarla yeni bir kent kurulurdu, ancak İstanbul da ulaşım her gün daha da kötüleşiyor.

Başkan’ım Metrobüs yerine aynı güzergahda havada tek kolon üzerine giden Monoray sistemi kurmayı akıl edebilseydi Istanbul’ a ve İstanbullulara aşağıdakileri kazandırmış olurdu:

1.Monoray gidiş-geliş tek kolon üzerine oturan 2 kiriş ve 2 ray kullanabildiğinden mevcut yollar daralmayacaktı,
2.Metrobus ün özel kulvarlarını yapabilmek için köprülerde genişletmeler gerekmeyecekti,
3.Elzem bir ihtiyaç olan emniyet şeritleri iptal edilerek çağdışılık tekrar davet edilmiyecekti.
4.Monoraylar çevreci olduğundan Metrobuslerin neden olduğu hava kirliliği olmayacaktı,
5.Yüksekten giden Monoray da insanlar etrafı seyrederek seyahat edebilecekti,
6.Monoray daha hızlı ve ekonomik olarak inşa edilebilecekti,
7.Monoray yolun ortası aksı ile sınırlı kalmayacak, istediği yerlerde yanlara atlayabilecek, yol güzergahını terkedebilecekti,
8.Estetik olarak çok daha çağdaş olacaktı.....

Bu sistemi Malezya bile çoktan yaptı. Kuala Lumpur'a gidenler görmüşlerdir.
Ben bunları Başkanlığa aday olduğum 1994, 1999, ve 2004 yıllarında anlatmıştım. Seçim afişlerime koymuştum.



İstanbul’a Metrobüs:
‘Kaş Yaparken Göz Çıkarmak…!’

Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp
Mimar Kentbilimci
Uluslararası Mimarlık Akademisi Bölge Başkanı

Başkan’ım ve Meslekdaşım Dr. Kadir Topbaş’ı çok sevdiğim için onu üzebilecek yazılar yazarken çok zorlanıyorum. Ancak, Hocalık var ya, bir türlü kendimi tutamıyorum.

Istanbul’un kahreden ulaşımına çözüm olarak Büyükşehir Belediyesi’nin geliştirdiği Avcılar-Zincirlikuyu ‘Metrobüs’ Projesi yerine yolları daraltmayan, emniyet şeritlerini iptal etmeyen, direkler üzerinde giden ‘Monoray’ Projesi nin daha doğru olacağını daha önce yazıp çizmiştim. Sonrasında Metrobüs’ ün Boğaz Köprüsü üzerinden Söğütlüçeşme’ye kadar gideceğini duydum. Nitekim, bu güzergahta çalışmalar başladı, her taraf kazıldı, delik deşik oldu, Köprü yolunun baharda papatyalarla beyaza bürünen o güzelim yeşil yamaçları da bu arada gitti, gidiyor.

Ancak, benim burada değinmek istediğim Metrobüs geldikten sonra iyiden iyiye tıkanan Zincirlikuyu-Avcılar güzergahı, diğer bir deyişle Kentin omurilik yolu. Ancak, cevabın hazır olduğuna da tahmin ediyorum: ‘Biz toplum taşımı teşvik ediyoruz, özel otoların trafiğe çıkmasını mümkün mertebe kırmak istiyoruz, onun için akışkanlığın azalması esasında bizim hedefimiz. Tıkansınlar, beklesinler, biraz acı çeksinler ki, özel araçlarını bırakıp toplu taşım araçlarına, Metrobüs’e binsinler’

Doğru, doğru da eğer Kadir Başkan’ım son iki yıldır aynı güzergahta kavşak projelerine devasa bir servet harcamamış olsaydı, O’nu cesaretinden dolayı gönülden alkışlardım. Ancak, bir taraftan özel otoların akışkanlığını artırmak için yeni kavşaklara inanılmaz kaynaklar harca; diğer taraftan Metrobüs’ün yol ve emniyet şeritlerini iç etmesi nedeniyle nedeni ile arterin akışkanlığının azalması bizi üzmez, zaten amacımız özel otoları trafikten azaltmak deyiver.

Bu bir ikilem, Damarı daralan kalp hastasına bir taraftan by-pass ameliyatı yapıp diğer taraftan bol sigara içirip yağlı yedirmek gibi bir şey.

Bir tarafta bir yanlışlık var galiba….!


 « Gerı